Jde vydělat na reklamě: Jak funguje reklama na internetu?

V dnešní době je několik obchodních modelů pro reklamu na internetu, podle kterého se reklama financuje. Existuje mnoho způsobů, jak vypočítat, kolik reklama bude stát, nebo jaký bude příjem z reklamy. Nyní si popíšeme nejpoužívanější z nich:

Platba za zobrazení

V tomto modelu platí inzerce reklamy za počet zobrazení reklamy. Tudíž počet zobrazení reklamy je odvozen od počtu zobrazení samotné stránky, na které je reklama umístěna. Existuje několik způsobů, podle kterých je výsledná cena vypočítává:

  • Platba za tisíc zobrazení neboli CPM, kdy je cena jak za poskytování reklamy, tak za zobrazení reklamy, určována po každém tisícím zobrazení reklamy. Někdy je označována také jako CPT.
  • Platba za každé zobrazení neboli CPI, kdy je cena určena pro jedno kliknutí.

Platba za proklik

Jedná se o nejčastěji využívaný obchodní model reklamy. Platba za proklik, neboli PPC, spočívá v tom, že inzerent neplatí za každé zobrazení reklamy, ale platí až ve chvíli, kdy na reklamu někdo klikl. Inzerent stanoví cenu za proklik, a tato cena je neměnná. Často si lidé pletou PPC s CPC.

V dnešní době se dá spočítat podle návštěvnosti stránek, na kterých je reklama umístěna, kolik bude inzerenta reklama stát a kolika uživatelům bude zobrazena jeho stránka, na níž jsou po kliknutí uživatelé přesměrováni. Více o tomto způsobu reklamy najdete v článku Úvod do PPC reklamy.

Platba za proklik s aukční cenou

Tento obchodní model neboli CPC spočívá v dražení reklam. Každý inzerent stanoví maximální cenu za jeden proklik na jeho reklamu, který je ochoten zaplatit. Následně jsou draženy pozice na různých stránkách a právě reklamy s maximální částkou za proklik jsou zobrazeny. Inzerent tak může ovlivnit účinek reklamy právě díky ceně za jednotlivé prokliky, kterou je schopen zaplatit.

Platba za pevné umístění a čas

V tomto modelu je přesně definováno, na kterém konkrétním místě na stránkách bude reklama zobrazena a jak dlouho. V podstatě se jedná o pronájem daného místa. Nezáleží zde na počtu zobrazení reklamy ani na počtu kliknutí. Tento model reklamy si mohou dovolit stránky, které mají obrovský denní počet návštěvníků, což způsobuje, že o umístění reklamy na jejich stránkách je velký zájem.

Tento model je využíván především pro sponzory a partnery, kdy je jejich logo zobrazeno na stránkách na daném místě a o všem je řádně podepsaná smlouva.

Platba za akci nebo provizi

CPA, neboli platba za akci nebo provizi, spočívá v tom, že poskytovatel reklamy získává peníze v momentě, kdy návštěvník jeho stránek klikne na reklamu a na následně zobrazených stránkách provede předem specifikovanou akci. Nejčastěji se jedná o:

  • Registraci nového uživatele
  • Vytvoření objednávky
  • Vložení komentáře nebo příspěvku do diskuze

Platba za unikátního uživatele

Tento model je modifikací modelu PPC a CPM, kdy se nepočítají kliknutí nebo zobrazení všech uživatelů, ale pouze každého nového unikátního uživatele. Tento model je hodně přizpůsobený inzerentovi, nikoli straně, která reklamu poskytuje. Proto se tento model moc neuchytil.

Affiliate programy

Nejnovějším modelem jsou affiliate programy, neboli affiliate marketing. Jedná se o provizní marketing, kdy majitel webu umístí na svých stránkách reklamu. Za tuto reklamu není vyplácen inzerentem. Odměnu získává až tehdy, pokud si prostřednictvím reklamy na jeho stránkách zákazník něco nakoupí. Peníze jsou tedy vypláceny až na základě objednávky. Výše provize se pohybuje mezi 1-30 procenty z celkové ceny objednávky. Využívají ji především majitelé e-shopů.

Existuje mnoho způsobů zobrazování reklamy na síti Internet a stále nové způsoby vznikají. Některé způsoby jsou uživatelsky příjemné, jiné uživatele otravují a agresivně se snaží uživateli vnutit. Nyní si popíšeme nejpoužívanější typy reklamy na síti Internet:

Vyskakovací okno

Při tomto typu zobrazení reklamy se vám po zadání URL adresy načte vámi požadovaná stránka, ale zároveň vám prohlížeč otevře nové okno, ve kterém je obsažena reklama. Tento typ reklamy je považován za agresivní reklamu, jelikož návštěvníka stránek nutí minimálně k zavření nového okna s reklamou.

Podobné:   Obchodování s CFD kontratky

Nové okno se může zobrazit dvěma způsoby:

  • Pop-up: Nové okno s reklamou se nastaví jako aktivní, tedy do popředí.
  • Pop-under: Nové okno s reklamou se otevře, ale nastaví se jako pasivní. Uživatel si ho většinou všimne až po ukončení práce v okně aktivním.

Tento způsob reklamy má jedno velice důležité technické omezení: nesmí zobrazovat stejné okno vícekrát v jednom prohlížeči. Mohlo by se stát, že by okno s reklamou měl uživatel otevřeno mnohokrát.

Reklama za pomocí vyskakovacího okna je v dnešní době málo populární. Může za to hlavně defaultní nastavení v některých prohlížečích, které mají automatické otevírání oken zakázáno. Tento jev způsobí, že se reklama uživateli nezobrazí.

Rollout–i-layer

V poslední době je tento typ stále více využíván. Jedná se o vysoce agresivní reklamu, kdy se vám po načtení stránky zobrazí okno, které „najede“ do části stránky a zůstane zobrazeno. Toto okno většinou samo zmizí po určeném časovém intervalu, nejčastěji 15 sekund, nebo máte možnost jej zavřít. Takováto reklama musí obsahovat možnost jejího ukončení.

Reklama modifikující stránky

Tento typ reklamy způsobuje velké zásahy do samotných stránek. Jedná se především o modifikace kurzorů myši nebo pozadí stránek. Tento typ reklamy je uživatelsky příjemný, jelikož sám uživatel nemusí nikde klikat nebo zavírat různá okna. Často je tento typ reklamy doprovázen jiným typem, například bannerem, aby měl uživatel možnost právě onoho prokliku na stránky produktu, kde se může dozvědět více informací. Musí být kladen důraz na zachování obsahu a tématiky stránek, na nichž je tato reklama umístěna. Ukázka přesně vystihuje kombinaci banneru a modifikace pozadí.

Kontextová reklama

Zjednodušeně řečeno, jedná se o reklamu, která se zobrazuje na takových internetových stránkách, jejichž obsah úzce souvisí s klíčovými slovy reklamního sdělení. Nejdůležitější je volba klíčových slov pro danou reklamu. Právě podle klíčových slov reklamy a následných stránek se reklama a stránka spárují, a systém pro zobrazování reklam, jako např. Google AdSense nebo Sklik , následně vygeneruje na dané stránce tuto reklamu.

Kontextová reklama vznikla hlavně proto, že na některých stránkách byla umístěná reklama, která s obsahem stránek neměla nic společného, tudíž nebyla přínosem ani pro jednu ze zúčastněných stran. Např. pokud máme stránky zaměřené na prodej automobilů, nebude zde reklama na obuv, ale reklama zaměřená na problematiku týkající se automobilů: pojištění, pneumatiky, servis, autodoplňky a další. Tímto způsobem se zvyšuje počet potenciálních zákazníků, protože je právě tato reklama může oslovit.

Hlavní faktory pro umístění reklamy na stránce jsou tyto:

  • Relevance klíčových slov: Jedná se o nejdůležitější faktor pro zobrazování reklamy. Pokud se klíčová slova reklamy a stránky shodují, má daná reklama velikou šanci na zobrazení.
  • Cena: Pokud nastane situace, kdy pro hledané klíčové slovo má možnost zobrazení několik reklam, rozhoduje pak cena, kterou je klient ochoten platit za zobrazení své reklamy.
  • Čas: Každá reklama může být na určitých stránkách zobrazena pouze po danou dobu. Poté dochází k výměně reklamy.
Krpenský Martin
Ověření brokeři na akcie, etf i krypto
Reálné akcie a kryptoměny
Nízký minimální vklad 100 USD. Možnost kopírování obchodů. Denní webináře a zprávy z trhů pro klienty.
4.8
76% CFDs účtů retailových je ztrátových
Reálné akcie a ETF Nízké poplatky + Česká zákaznická podpora. Více než 5200 instrumentů k obchodování. Denní webináře a zprávy z trhů pro klienty.
4.5
76% CFDs účtů je ztrátových
© Copyright 2024 ForexSrovnávač.cz