Jak najít investora pro svůj projekt: Poklady pro investora

Každý investor má určitě zájem na tom, aby projekt, do kterého investuje, byl opravdu výdělečný a peníze se mu v pořádku vrátili. Toto investora zajímá ze všeho nejvíce a zajímá to opravdu každého investora.

Ale způsoby postavení investora k projektu se liší. Jsou investoři, kteří chtějí být stále v obraze a pomáhají projektu, ale existují také takoví, kteří si jen zkontrolují měsíční výpis, zda jste odeslali peníze nebo ne a více je nezajímá.

Jaký typ investora si zvolit?

Toto je velice složitá otázka. Hodně záleží na tom, jak je majitel projektu zběhlý v samotném prostředí, ve kterém bude projekt realizován. Dále je velice důležitá znalost marketingu, práva, personalistiky, použité techniky a další faktory. V ideálním případě by se majitel projektu měl obklopit lidmi, kteří jsou velice schopní v těchto jednotlivých oborech, aby se projekt rozjel co nejdříve a vše bylo v pořádku. Záleží pouze na domluvě, zda jedním z těchto lidí bude právě investor.

Z osobních zkušeností zastávám názor, že aktivní investor je pro projekt lepší, protože jeho píle a práce má většinou velice kladný dopad na projekt sám a hlavně, on se snaží, aby projekt uspěl, jelikož jeho peníze jsou v sázce. Musím ale dodat, že je to hodně o lidech a pokud si majitel projektu a investor nesednou jako lidé a komunikace není nejlepší, neměli by vůbec žádnou spolupráci začínat, neboť hrozí, že se jejich cesty brzy rozejdou ve zlém.

  • Rozdělení investorů do skupin: 

Aktivní investor

Takový investor chce být svým investicím stále na blízku a snaží se aktivně zapojit do dění projektu. Často se stává, že takový investor pomáhá projektu především tím, co umí nejlépe, ať už je to marketing, právo, profesní znalosti, doporučení na personál, techniku, software nebo další kontakty. V případě, že Váš projekt získá aktivního investora, máte z poloviny vyhráno, jelikož takový investor může být pro projekt opravdu přínosem jak finančním, tak právě po profesní stránce.

Pozor si dejte v případě, že se investor snaží projekt směrovat jiným směrem, než Vy sami chcete. V tom případě se musíte domluvit co a jak. Je velice důležité, aby Vám aktivní investor nepřerostl přes hlavu.

Pasivní investor

Jedná se o investora, který na začátku spolupráce přesně stanoví podmínky, vymezí termíny návratnosti peněz a podíly, a tím pro něj spoluúčast končí. Pro něj je důležité vydělat peníze pomocí investice, ale aby za tím bylo vynaloženo co nejméně jeho úsilí.

Spolupracující investor

Tento investor je něco mezi aktivním a pasivním investorem. Snaží se spolupracovat, ale není úplně aktivní a nezapojuje se do vývoje projektu tak hodně jako aktivní investor. V podstatě by se dalo říct, že se snaží jen zajistit, aby projekt měl vše správně ze začátku a dále ho jen popostrkovat v nutných částech, jinak dává majiteli projektu volnější ruku. Chce si hlavně zajistit, aby se mu investice vrátili na 100 procent.

Lze změnit postoj investora?

Nevyhovuje Vám stávající postoj investora k projektu a chcete jej změnit? Nebojte se cokoliv říci, vše je pouze o lidech a o komunikaci. Ta je vždy jeden z nejdůležitějších prvků úspěchu spolupráce mezi investorem a majitelem projektu. Pokud se nebude investorovi líbit, co mu řeknete, a Váš pohled na spolupráci je takový, že to prostě neklape, je na místě spolupráci ukončit a investici vrátit. Pozor ale, podmínky ukončení spolupráce jsou jasně definovány ve smlouvě, tudíž byste měli na toto myslet již při podepisování smlouvy.

Který typ investora je pro Vás nejlepší?

Odpověď na tuto otázku je velice prostá: Záleží vždy a jen na Vás, jak se k danému projektu chcete postavit, jak si představujete spolupráci a zda daný projekt potřebuje to a ono, a Vy jste právě ten chybějící článek, který to může opatřit, a hlavně zda to chcete opatřit právě Vy. Vše je v tomto případě jen na lidech. Někomu více vyhovuje být aktivní investor, někomu pasivní, někdo chce být něco mezi. S každou další investicí do internetového projektu bude stále zkušenější a budete už vědět, kde co udělat a co je třeba.

Poklady pro investora by mohly vypadat následovně:

Administrativní údaje

Ještě než přejdete k samotnému popisu projektu, měli byste si připravit administrativní údaje. Mezi tyto údaje patří:

  • Název projektu – pokud nemáte vymyšlený, tak alespoň nastínit, co byste si sami představovali za název. Projekt určitě bude potřebovat webové stránky, proto název přímo porovnávejte s volnými doménami. Dále můžete uvést, zda máte pro tento název ochrannou známku, logo nebo už funkční webovou prezentaci.
  • Vaše osobní údaje – jméno, příjmení, trvalé bydliště, IČO (pokud máte). Pokud už figurujete jako firma, tak si připravte administrativní údaje, popis a historii firmy.

Popis samotného projektu

V této části je velice důležité specifikovat všechny okolnosti a potřeby projektu, které mohou mít například tuto strukturu:

  • Specifikace – popis, co Vámi vymyšlený projekt má za úkol, jaké jsou jeho záměry, obecně popsat celou funkci a všechny složky projektu. Nutnost přesně stanovit co je předmětem podnikání a jaké jsou hlavní podnikatelské aktivity.
  • Harmonogram realizace – nutnost specifikovat, v jakých fázích bude projekt vyvíjen, případně stanovit časovou návaznost jednotlivých fází. Zde se využívá několik metod, díky kterým se harmonogram sestaví. Pokud chcete specifikovat pouze fáze projektu bez časové návaznosti, využívá se především metoda WBS (Work Breakdown Structure), která vytváří osnovu rozpisu práce. Projekt můžete metodou WBS zapsat buď do fázových částí (např. Stavbu domu rozdělíme na fáze Příprava, Stavba, Kolaudace a tyto fáze budeme dále dělit), nebo jej můžete zapsat do funkčních částí (např. Stavbu domu rozdělíme na Základy, Zdi, Střecha, Zahrada a tyto části dále dělit). Může vypadat například takto:0Pokud chcete brát v potaz časovou návaznost, využívá se především Ganttův diagram , který obsahuje délku trvání jednotlivých částí projektu a jejich závislosti (některá část může být realizována až po splnění jiné části atd.). Do tohoto diagramu se zanáší aktuální pozice vývoje projektu a může vypadat následovně:,
  • Potřeby – sepsání potřeb, které projekt potřebuje ke svému spuštění, ke svému provozu a v poslední řadě ke svému dalšímu rozvoji. Mezi potřeby patří také finanční stránka, tedy kolik financí bude potřeba k realizaci projektu. Je vhodné pracovat s harmonogramem realizace a k jeho jednotlivým částem přiřazovat potřeby a jejich kalkulace.
  • Odbornost majitele projektu – měli byste sepsat Vaší odbornost pro projekt, případně Vaše zkušenosti s podobnou tématikou. Někdy investoři požadují také životopis, výpis z trestního rejstříku, výpis z rejstříku dlužníků atd. Často investoři požadují Vaše 100 procentní nasazení na projekty, tedy žádné jiné pracovní aktivity. Připravte si informace i o vašem časovém vytížení.
  • SWOT analýza – jedná se o méně známou analýzu, která je ale velice důležitá. Umožňuje identifikovat silné a slabé stránky, příležitosti nebo hrozby spojené s projektem. 0
  • Vlastnické podíly projektu – pokud Vás projekt vlastní více, tak rozepsat vlastnické podíly projektu.
Podobné:   Jak společenství OPEC ovlivňuje cenu ropy

Marketing projektu

Měli byste už mít představu, jaký marketing bude pro Váš projekt nejvhodnější. Sepište si metody marketingu a náklady na tuto metodu společně s časovou osou, kdy který marketing bude. Často se stává, že investor má mnoho zkušeností s marketingem a v této oblasti Vám pomůže. Jelikož marketing je velice obsáhlá složka, nebudu jí zde celou rozepisovat.

Prostředí projektu

Co si představit pod pojmem prostředí projektu? Jedná se o oblast působení projektu a cílem je zhodnotit tuto oblast neboli prostředí.

  • Konkurence – určitě byste měli mít připravené podklady ohledně možné konkurence jak na českém trhu, tak ve světě.
  • Odlišnost od konkurence – v čem je projekt unikátnější než konkurence.
  • Rozsah trhu – možnosti, kam až trh z oblasti projektu sahá a jaké jsou jeho vlastnosti.
  • Cílová skupina – stanovení cílové skupiny, pro kterou bude projekt určen. Jedná se o analýzu spotřebitelů nebo uživatelů.
  • Distribuce, odbyt produktu – pokud Váš projekt zahrnuje nějaký produkt, měli byste stanovit, jaká bude distribuce tohoto produktu.
  • Analýza rizik – je nutné analyzovat možná rizika. Jelikož tato část je velice rozsáhlá, tak bude popsána v budoucnu v samostatném článku.

Ekonomika projektu

Jedná se o stanovení všech finančních aspektů projektu:

  • Rozpočet projektu – analýzy a kalkulace hlavních nákladů, plán výnosu, příjmů a výdajů pro jednotlivé měsíce minimálně pro nejbližší 3 roky. Jedná se tedy o celkovou analýzu rozpočtu projektu po dobu prvních 3 let.
  • Pokud jste firma -popis finančně-ekonomická situace Vaší firmy.
  • Zdroje financování – definovat všechny zdroje financování a rozdělit je na vlastní a cizí.
  • Prostorové zajištění projektu – platba prostor a lokalita, případně sepsání požadavků na prostory (internet, lokalita, vybavení atd.).
  • Personální zajištění projektu – Počet pracovních míst, jejich pozice, stanovení managementu řízení projektu, kvalitativní požadavky na zaměstnance, způsob přijímání personálu, rozdělení do lokalit, pokud se jedná o projekt širšího působení.

Investice

Velice důležitou částí je definování výše investice a její použití:

  • Výše investice – jakou částku požadujete.
  • Více investorů – zda již máte jiného investora nebo kolik investorů chcete do projektu přilákat, případně jak rozdělit vlastnictví projektu.
  • Časová návratnost investice – stanovte harmonogram vrácení investice s úroky, nebo s podílnictvím v projektu.
  • Na co bude investice použita – stanovte, na co a jak bude investice využita.
  • Další možné požadavky na investora – marketing, právo atd. Pokud máte další specifické nároky na investora, měli byste mu je sdělit.

 

Krpenský Martin
Ověření brokeři na akcie, etf i krypto
Reálné akcie a kryptoměny
Nízký minimální vklad 100 USD. Možnost kopírování obchodů. Denní webináře a zprávy z trhů pro klienty.
4.8
76% CFDs účtů retailových je ztrátových
Reálné akcie a ETF Nízké poplatky + Česká zákaznická podpora. Více než 5200 instrumentů k obchodování. Denní webináře a zprávy z trhů pro klienty.
4.5
76% CFDs účtů je ztrátových
© Copyright 2024 ForexSrovnávač.cz